Luchtvaartmaatschappijen kunnen zich bij een zogenoemde ‘birdstrike’ op overmacht beroepen. Passagiers hebben geen recht op een vergoeding als een vlucht door een aanvaring tussen een vliegtuig en een vogel meer dan drie uur vertraging oploopt.
Ticketclaim-vlucht-vertraagd-geannuleerd-bidstrike is overmacht

Vragen? Neem contact op via info@ticketclaim.nl.

Dat heeft het Europees Hof van Justitie recent besloten in een zaak uit augustus 2013 toen een vlucht van Travel Service van Bulgarije naar Tsjechië door een botsing met een vogel vertraging opliep. Het toestel bleef na het incident ter controle lange tijd aan de grond staan. Na een langdurige procedure heeft het Europees Hof dus bepaald dat ‘een aanvaring niet inherent is aan de bedrijfsvoering van de vliegtuigmaatschappij en ze hier dus geen invloed op kan uitoefenen’. Een verrassende uitspraak, omdat de advocaat-generaal eerder had geadviseerd een birdstrike niet als een buitengewone omstandigheid te beschouwen.